PANZISJUKHUSET - DR KONGO

torsdag 5 oktober 2017

Kerstin Alfbecker Swärd

Panzisjukhuset och Denis Mukwege

DR Kongo är svårt drabbat av väpnade konflikter, människor är extremt fattiga och både barn och vuxna är på flykt för att rädda sina liv. På Panzisjukhuset finns bra vård och hit vandrar människor i flera dagar för att få hjälp .

Panzisjukhuset är kanske mest känt för Doktor Denis Mukweges insatser för kvinnor och flickor som har utsatts för grymma våldtäkter, antingen av väpnade grupper som ett led i krigföringen, eller på grund av gammal folktro som sprids bland fattiga och desperata människor.Tiotusentals har fått hjälp genom åren, både med de fysiska såren och med att skapa en ny framtid för sig själva och sina barn, eftersom de ofta stöts ut av samhället efter övergreppen.
Men på Panzi erbjuds även förlossningar och annan vanlig sjukvård. Till exempel räddar man dagligen livet på för tidigt födda barn och barn mellan 0–12 år som har drabbats av undernäring. I Afrika söder om Sahara dör mer än vart tionde barn (12 av 100) innan de ens har hunnit fylla fem år, och DR Kongo är ett av de länder där situationen är allra värst

.

Vårt projekt handlar om att samla in medlel och därigenom bidrag till att säkra elförsörjningen på sjukhuset.
Vi ansluter oss härigenom till fas II i ett redan pågående och framgångsrikt projket tillsammans med andra klubbar i vårt distrikt, bl. a. Strömstad Rotaryklubb. Projektets drivs av Örebro - Engelbrekt Rotaryklubb i distrikt 2340 .

Sjukhuset har stora problem med sin elförsörjning. Den levererade elen är oren och strömavbrott är vanliga. Sjukhuset får i detta läge förlita sig på egna dieselgeneratorer. De dieselaggregat som finns var förhållandevis omoderna och de slits snabbt ut, eftersom de är gång ständigt, vilket ger begränsad tid för underhåll. Projektets första fas inriktades mot att bistå sjukhuset med nya och moderna dieselgeneratorer för att säkerställa elförsörjningen. Nästa fas i projektet är att försörja sjukhusets energibehov genom solenergi. I en övergripande projektbeskrivning konstateras att solenergi skulle kunna säkra en stabil försörjning av el- och varmvatten, dramatiskt sänka driftskostnaderna och vara gynsam mot miljön.

Projketansvarig i klubben är Thomas Faxheden och Kerstin Alfbecker Swärd