Handshake

måndag 28 augusti 2017

Kerstin Alfbecker Swärd

Handshake - lokalt projekt tillsammans med Mitt Liv

Handshake, ett lokalt projekt med syfte att medverka till integration av nyanlända akademiker som vår klubb driver i samarbete med ”Mitt Liv” – ett socialt företag som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. De är verksamma här i Göteborg men även i Stockholm, Malmö och Norrköping.

Projektbeskrivning

Vi öppnar upp vår klubb och bjuder in fem (5) adepter till våra lunchmöten.

Vi utser minst en fadder/mentor per adept. Vår insats är att dela med oss av vårt yrkesnätverk, våra erfarenheter och bli en bro in i det svenska samhället och förhoppningsvis till vår lokala arbetsmarknad. För att det ska bli så lyckat som möjligt kommer adepten matchas mot den kompetens som faddern/mentor har.

Adepten kommer till klubben 1–2 ggr i månaden på lunchmöte tillsammans med sin fadder/mentor. Datum bestäms tillsammans så att det passar båda. Klubben står för adeptens lunch

För att lunchmötet skall vara givande skall adepten tala engelska och gärna enklare vardags svenska.

Utöver lunchmötet avgör fadder/mentor och adept i samråd hur kontakten ska ser ut. Tanken är att adepten får tips och råd av sin och att du blir en av vägarna in till det svenska samhället och vår lokala arbetsmarknad. Fadder/mentorn har inget krav på dig att ordna arbete etc.

Projektet kommer att starta i oktober och löpa fram till sista maj 2018. Vi har skapat en projektgrupp i klubben med alla mentorer och en representant från Mitt Liv. Utvärdering sker fortlöpande under hela projekttiden.

För mer information om projektet kontakta Kerstin Alfbecker Swärd, Göteborg RK